De koplampen, de zijspiegels, de velgen… ja, het is niet makkelijk om een realistische auto te tekenen! Deze eerste blog in een reeks van drie zal je zeker verder helpen.
Autootjes kijken
Goed, we gaan aan de slag! Afgelopen 6 blogs heb ik jullie álles verteld over het tekenen in perspectief. Daarbij werkte ik vooral met aanzichten van hoge gebouwen. Maar nu? Nu gaan we dat perspectief de komende vlogs eens toepassen op iets kleinere voorwerpen dan wolkenkrabbers. En vandaag starten we met… een auto!
Jongens, wie heeft die auto zonder wielen rechtsonderin erop gezet?! Maar wacht eens… eigenlijk kan je hier de verhoudingen van een auto príma zien…
Het wiel is de basis
Wacht even, hoor, ik zet er even een paar wielen op. En als we nu eens kijken naar de wielbasis, dus de afstand tussen de vooras en achteras, dan zitten daar meestal zo’n drie wielen tussen. En als we dan kijken naar de hóógte, dan zie je dat de hoogte van het wiel bijna tot de helft van de totale hoogte van de auto komt. Nou, ehm… even kijken, wat is er nog meer belangrijk? Oh ja! Het dak loopt meestal van direct áchter het voorwiel tot direct áchter het achterwiel. Zo!
Ja, leuk dit, maar dit is een 2D-auto. Een 3D-auto is natuurlijk veel spectaculairder! Om dat voor elkaar te krijgen gebruiken we een truucje dat we eerder bij het tekenen van een huis gebruikten: we voegen er gewoon een extra dimensie aan toe!
Van 2D-aanzicht naar 3D-ontwerp
Daarvoor beginnen we met de zijkant van de auto: hier kun je de verhoudingen goed zien. Als de hoogte één is, dan is de lengte van de auto 1,… 2,.. nou, ongeveer 2,5, misschien iets meer.
Nu gaan we dit 2D-aanzicht omzetten in 3D. En dat doen we door… de 2D-tekening schúin te zetten. Zo, eens kijken, eerst de wielen maar, en dan de rest. Om hier nu een 3D-tekening te maken hoeven we alleen maar de derde dimensie toevoegen. Maar ja… hoe breed wordt je auto dan? Zoiets? Nou, ook dáár is een standaard-regel voor: als de hoogte 1 is en de lengte 2,5, dan is de breedte íets meer dan 1. Nee, dat is overdreven: laten we zeggen 1,2. Nou, in dit rode doosje dat ik nu getekend heb kan ik snel wat schetslijntjes neerzetten.
Daarná ga ik pas kijken naar de écht goede lijnen die ik wil hebben. En dan? Dan haal ik al die hulplijntjes weg en heb ik een auto!
Is het jullie opgevallen dat ik bij die auto dít wiel een beetje gedraaid heb getekend? Dan lijkt het net of de auto zo naar links rijdt! Het is een klein truucje dat ervoor zorgt dat je tekening nét wat spectaculairder wordt… maar hoe teken je nu eigenlijk zo’n autoband in 3D? Dat leren we volgende keer!